Baterai Prius Tidak Akan Soak (no degradation in power capability)

waktu browsing mengenai mobil hybrid, konsep hybrid synergy drive, di halaman autobild, wiki dan how.stuff.work, ada hal yang menggelitik di benak saya. Sama halnya dengan baterai di perangkat elektronik lainnya, apakah baterai pada mobil hybrid akan mengalami penurunan daya? Orang-orang terkadang meyebutnya dengan soak.😀

273.6 volts, 6.5 A·h capacity dan bobotnya 53.3 kg

Perhatikan paragraf ini: For those of us who have cell phones and other devices with NiMH batteries, that claim may sound unrealistic. Over time, the battery’s charge longevity seems to wane, resulting in shorter and shorter usage between charges. Eventually, the battery becomes worthless and we buy a replacement. (http://consumerguideauto.howstuffworks.com/hybrid-batteries-none-the-worse-for-wear-cga.htm)

baterai jenis NiMH memang memiliki tipikal atau karakter yang akan menurun kemampuannya seiring digunakan terus-menerus, kita bisa menyebutnya life-cycle.. namun, insinyur toyota telah merancang komputer pintar yang dapat mengatur pengisian baterai dengan  benar sehingga tidak merusak baterai mereka. Benar-benar cerdas.

To get maximum life out of the Prius battery pack, the car’s computer brain does not allow the battery to fully charge or discharge. Toyota says that for the best service life, the Prius battery likes to be kept at about a 60 percent charge. In normal operation, the system usually lets the charge level vary only 10-15 percentage points. Therefore, the battery is rarely more than 75 percent charged, or less than 45 percent charged.

Jadi, daya tahan baterai Prius yang mampu awet dan tahan lama tanpa penurunan daya, didukung oleh kepintaran sistem komputer yang dikembangkan oleh Toyota.

Sistem komputer mobil hybrid tidak memperbolehkan baterai untuk terisi secara penuh. Baterai pada mobil hybrid biasanya dibiarkan pada posisi 60% terisi. Dalam keadaan normal, angka ini bisa berubah naik turun 10-15% dari 60% tadi. Jadi kapasitas baterai tidak akan melebihi 75% datau kurang dari 45%. Dengan begitu, baterai akan lebih awet dan tahan lama.  Pengguna tidak perlu meng­khawatirkan soal keamanannya. Dalam kondisi hujan maupun genangan air yang wajar, dijamin tidak akan menimbulkan bahaya. Sebab baterai sudah dikemas rapat hingga kedap air. Sistem kelistrik­annya juga telah didesain dengan mempertimbangkan keselamatan pengguna.

About vincenthree

Im young, talented, I like a challenge, reliable, and creative. I try to share about news, knowledge and my experience in my life, my college, you can read any topics, more than digital, IT, musics, autos, adventure, healthy life, etc
This entry was posted in Automotif... and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s